Kredyt kupiecki udzielany kontrahentom to nieodzowny element strategii finansowej przedsiębiorstw. Może przybierać co najmniej trzy formy. Te zależą od możliwości firmy i ogólnie przyjętego modelu zarządzania finansami. Zawsze związane są również z zarządzaniem ryzykiem.
Kredyt kupiecki – strategie udzielania
Kredyt kupiecki, ogólnie rzecz biorąc, udzielany jest w oparciu o następujące modele:
- Model konserwatywny
Zgodnie z nim, przedsiębiorstwo nastawione jest na minimalizację ryzyka związanego z niewypłacalnością kontrahenta. Dlatego ci są rzetelnie weryfikowani pod kątem wiarygodności finansowej i wypłacalności. Dodatkowo, wymagane są konkretne gwarancje zapłaty – najczęściej w formie poręczenia firmy bądź gwarancji udzielonej przez bank.
- Model umiarkowany
W tym modelu można zaobserwować bardziej liberalne podejście do udzielonego kredytu kupieckiego. Przede wszystkim nie są wymagane przedpłaty ani inne formy zabezpieczeń. Przedsiębiorstwa bywają również bardziej elastyczne jeśli chodzi o ewentualne odroczenie terminu zapłaty. Nadal jednak wybór partnerów handlowych poprzedzony jest weryfikacją ich wiarygodności.
- Model dynamiczny
Działania podejmowane w oparciu o tę strategię można określić jako najbardziej ryzykowne. Przedsiębiorstwa współpracują z wieloma partnerami, nie rzadko świadomie podejmując decyzję o udzieleniu kredytu kupieckiego podmiotom mało wiarygodnym. Ryzyko niewypłacalności kontrahenta bywa tutaj na wysokim poziomie.
Ubezpieczenie kredytu kupieckiego
Zarządzanie ryzykiem w kontekście kredytu kupieckiego może być uzupełnione o wprowadzenie dodatkowych czynników zewnętrznych. Jeśli pod uwagę weźmiemy minimalizację ryzyka, takim instrumentem będzie ubezpieczenie kredytu kupieckiego.

Kredyt kupiecki – wzór umowy ubezpieczenia
Ubezpieczając kredyt kupiecki u zewnętrznego podmiotu, ryzyko niewypłacalności kontrahenta przenosimy na ubezpieczyciela. Wzory umów i ich warunki są bardzo różne, często wypracowywane indywidualnie. Ubezpieczyć można transakcje krajowe i zagraniczne łącznie z takimi, które realizowane są na mało stabilnych rynkach.